یک دستگاه پوشیدنی که به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اجازه می دهد تا با خیال راحت از انسولین هایی با قیمت مناسب تر استفاده کنند

31مارس 2020 - بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 که به انسولین درمانی نیاز دارند، با اطمینان می توانند با استفاده از انسولین رگولار انسانی (RHI) در یک دستگاه پوشیدنی تحویل انسولین به نام V-Go،- که شباهت به یک پچ دارد-، قند خون خود را به خوبی کنترل کنند. به گفته ی محققان نتایج یک مطالعه ی تصادفی کنترل شده، برای انسولین درمانی "گزینه ی مناسب تری" را نسبت به انواع جدید انسولین که قیمت بالایی دارند، پیشنهاد می کند. این مقاله برای ارائه در جلسه ی "ENDO 2020" ( جلسه سالانه انجمن غدد درون ریز) پذیرفته شده و قرار است در بخش تکمیلی ویژه ی ژورنال جامعه غدد درون ریز منتشر شود.

دکتر Pablo Mora، متخصص غدد درون ریز در مرکز تحقیقات دیابت دالاس در Medical City، گفت: انسولین های مدرن - RAI یا آنالوگ های سریع العمل انسولین - سالها است که بر بازار انسولین زمان غذا(mealtime insulin) حاکم شده اند، اما افزایش قیمت آنها نگرانی هایی را در مورد توانایی همه ی بیماران برای خرید این نوع از انسولین ها و اینکه آیا از نظر بالینی با سایر انسولین های موجود تفاوت دارند، ایجاد کرده است.

دکتر مورا گفت: هنگامی که RHI- یک انسولین قدیمی تر و ارزان تر- توسط یک قلم انسولین یا سرنگ تزریق می شود، برای رسیدن به جریان خون زمان بیشتری لازم دارد و در مقایسه باRAI های مدرن، مدت زمان عمل بیشتری دارد. این اختلافات می تواند بر كنترل قند خون تأثیر گذارد.

 ابزار پوشیدنیV-Go ، یک وسیله مکانیکی کوچک و یکبار مصرف 24 ساعته است که به گفته ی شرکت سازنده آن Valeritas, Inc، برای تحویل RAI به بزرگسالان مبتلا به دیابت تایید شده است، این دستگاه به راحتی قابل استفاده است و مانند یک پچ بر روی پوست می چسبد. مورا گفت: این ابزار توانایی تحویل زیر پوستی مداوم انسولین را برای مدت 24 ساعت و دوز انسولین زمان غذا را در صورت نیاز دارد. در این مطالعه که در سه مرکز تحقیقاتی در جنوب ایالات متحده انجام گردید، ایمنی و اثربخشی تحویلRHI  با V-Go در 113 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 بررسی شد. این افراد تاکنون از دستگاه V-Go با RAI، استفاده می کردند. محققان به طور تصادفی به 54 بیمار ادامه ی استفاده از V-Goبا RAI را توصیه کردند و درمان 59 بیمار دیگر را با V- Go پر شده با RHI به جای RAI تغییر دادند. در طی این مطالعه ی 14 هفته ای، که با بودجه ی Valeritas Inc. حمایت شد، محققان اختلاف بین این دو گروه را بر اساس متوسط تغییرات هموگلوبین A1c افراد شرکت کننده، اندازه گیری کردند.

محققان شاهد بهبود هموگلوبینA1c ، با کاهش 0.6 درصدی در گروه RHI و کاهش 0.38درصدی در گروه RAI بودند. دکتر مورا اظهار داشت: این مطالعه به نقطه ی پایانی آن یعنی برتری نداشتن یا مشابه بودن كنترل قند خون دست یافت. محققان هیچ تفاوتی در بین دو گروه از نظر کل دوز روزانه ی انسولین مورد نیاز یا اپیزودهای افت قند خون(معیاری برای ایمنی) مشاهده نکردند.

دکتر مورا گفت: با تزریق مداوم انسولین به مدت 24 ساعت باV-Go ، اختلاف در مدت عملکرد بین دو انسولین به حداقل می رسد. نتایج ما تأیید می کند که RHI می تواند با اطمینان و به طور مؤثر از طریق دستگاه V-Go استفاده شود. دکتر مورا که هزینه های مشاوره و صحبت خود را از شرکت  Valeritas، دریافت می کند، اظهار داشت: استفاده از   RHI با V-Go باعث کاهش هزینه ی انسولین درمانی می شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-03-wearable-device-patients-diabetes-safely.html